Assur staat voor Assurance of simpelweg 'verzekeringen'.
MIFID is een Europese richtlijn die al doel heeft een geharmoniseerde, efficiënte en competitieve financiële markt binnen Europe te creëren en de belangen van de particulier te beschermen.
Niet alleen bankinstellingen vallen onder deze nieuwe wetgeving. Ook alle verzekeringsbemiddelaars zullen zich voortaan aan deze regels moeten houden.
Om het in het kort en goed te zeggen: vanaf nu moet iedere verzekeringsbemiddelaar zich billijk, loyaal en professioneel opstellen naar zijn klant toe.
Elke 'goede' verzekeringsmakelaar deed dat voor het bestaan van deze wetgeving natuurlijk ook al. Maar er zat blijkbaar toch kaf tussen het koren. Dus werd er ingegrepen en werden er regels gemaakt, die iedere verzekeringsbemiddelaar zal moeten hanteren.
Jij, de klant, zal van heel de AssurMIFID-wetgeving niet zoveel merken, behalve dan dat je nu en dan een paar A4-tjes zult moeten invullen en ondertekenen.
Voor ons, makelaar, verandere er toch wel wat. Jij, onze klant, zal buiten wat papierwerk meer dan vroeger niet echt veel merken van heel de AssurMIFID-wetgeving. En toch heeft de verzekeringswereld in rep en roer gestaan bij de komst van deze nieuwe wetgeving.
Zo zullen wij -nog meer dan vroeger- informatie van jou moeten bij elkaar sprokkelen, vooraleer we jou nog advies mogen geven. Ook zullen wij -nog meer dan vroeger- moeten bewijzen dat we jou wel degelijk correcte en volledige informatie hebben gegeven. We zullen deze informatie ook veel beter moeten bewaren.
Wij zullen ook transparanter moeten worden voor wat betreft wat wij aan jou verdienen. En dat ligt toch wel een beetje moeilijk. Welke Vlaming pocht er nu graag over zijn verdienste? Dat doe je toch niet! Jij doet dat niet graag (terwijl je soms wel zult moeten). Wij doen dat ook niet graag. Niet dat we heel weinig verdienen. Nee, beschaamd, zijn we niet. Maar we verdienen eerlijk ons brood. Dat is dus onze verdienste. De dag dat we echt zullen moeten, zullen we er meer over vertellen...
En tot slot zullen we jou ook formeel moeten inlichten als er een conflict dreigt te onstaan tussen onze belangen en die van jou. En dat is toch niet meer dan correct? Meer hierover vind je in de webpaginga 'belangenconflicten'
Voor al uw vragen en problemen kun u in eerste instantie terecht bij ons op kantoor.
Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Burssel, de Meeûsquare 35, tel. 02 547 58 71 - fax. 02 547 59 75 - info@ombudsman.as
www.ombudsman.as
Wij bieden diensten van verzekeringsbemiddeling aan. Die diensten kunnen zijn: het adviseren over, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het afsluiten van verzekeringsovereenkomsten, het assisteren bij beheer en de uitvoering ervan.
De wet heeft alle mogelijke verzekeringen onderverdeeld in takken en hiervan een mooie genummerde lijst gemaakt. In het vakjargon spreekt men van takken en titulatuur. Het is onze plicht om duidelijk kenbaar te maken met welke takken wij ons bezig houden. Dus bij deze volgt onze lijst:
1 | Ongevallen |
2 | Ziekte |
3 | Voertuigcasco met uitzondering van rollend spoorwegmaterieel |
5 | Luchtvaartuigcasco |
6 | Casco zee- en binnenschepen |
7 | Vervoerde goederen met inbegrip van koopwaren, bagage en alle andere goederen |
8 | Brand en natuurevenementen |
9 | Andere schade aan goederen |
10 | BA motorrijtuigen |
11 | BA luchtvaartuigen |
12 | BA zee- en binnenschepen |
13 | Algemene BA |
14 | Krediet |
15 | Borgtocht |
16 | Diverse geldelijke verliezen |
17 | Rechtsbijstand |
18 | Hulpverlening |
21 | Levensverzekeringen niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruddschat- en geboorteverzekeringen |
22 | Bruddschat- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen |
23 | Levens-, bruidsschat- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen |
26 | Kapitalisatieverrichtingen |
27 | Beheer van collectieve pensioenfondsen |
Bij elke verzekeringscontract horen 'algemene voorwaarden'. Dit is een opsomming van alle mogelijke waarborgen die je kan kiezen uit een verzekeringscontract. Deze algemene voorwaarden zijn voor iedereen die zulk verzekeringscontract afsluit identiek. Het tijdperk van afdrukken en meegeven van algemene voorwaarden is voorbij. je kunt alle algemene voorwaarden van onze partnermaatschappijen, terugvidnen onder het tabblad 'Documenten' op deze website.
Als je de wetgeving betreffende de AssurMIFID-gedragsregels leest, dan kan je er niet onderuit: de wetgever dwint ons er toe om openhartig te zijn over de wijze waarop wij vergoed worden.
Nochtans hebben wij hier toch wel wat moeite mee. Wie weet er wat de bakker op de hoek van de straat aan 1 brood verdient? Wie weet er wat de huisdokter uiteindelijk netto overhoudt aan een patiëntenvisite?
De wet is echter niet duidelijk wat betreft de wijze waarop wij open en eerlijk moeten communiceren over onze vergoedingen. En zolang er onduidelijkheid over bestaat, gaan we toch een beetje terughoudend zijn.
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij een vergoeding van de verzekeringsmaatschappijen. Die vergoeding is een deel van de verzekeringspremie die u betaalt. In het vakjargon worden dit de 'recurente commissies' genoemd.
Bovenop de commissies kunnen wij de bijkomende vergoeding ontvcangen, verbonden aan onze verzekeringsportefeuille.
We willen niet flauw doen. Als je echt wilt weten wat wij aan jou verdienen, kom dan gerust even langs op kantoor. Je krijgt alle informatie die je maar wil. De tas koffie en het koekje krijg je er met een glimlach, gratis bij.
De wetgever heeft netjes uitglegd wat we moeten verstaan onder belangenconflicten, hoe we er mee moeten omgaan, wat we wel mogen en wat we vooral niet mogen.
Belangenconflicten zijn situaties waarbij wij (de verzekeringsmakelaar) en jij (de klant) een belang hebben dat niet strookt met elkaar, tegenstrijdig is of kan zijn.
Ook kan er een conflictsituatie ontstaan tussen 2 of meer klanten van ons kantoor.
Bij de beoordeling naar mogelijke belangconflicten hebben wij de situaties in kaart gebracht waarbij een reëel risico kan ontstaan waarbij de bealngen van jou als klant kan worden geschaad. We somen ze op:
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het bealng van onze cliënt primeert:
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, dan zullen wij u informeren over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen.
Vanzelfsprekend kunt u altijd met ons contact opnemen voor meer informatie.
[1] Wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.
Deze website maakt gebruik van cookies, sommige van deze cookies zijn functioneel en kunnen dus niet geweigerd worden.
Andere cookies dienen om het gebruik van deze website te analyseren, uw klantervaring te optimaliseren en u gepersonaliseerde informatie te bezorgen.
Voor sociale media en filmpjes van derden, gebruiken wij ook cookies.